طراحی سپتیک تانک

طراحی سپتیک تانک فاضلاب

طراحی سپتیک تانک فاضلاب و اصول استاندارد طراحی آن جهت پیش تصفیه فاضلاب خروجی از واحد های مسکونی ، اداری ، صنعتی و غیره میباشد.سپس فاضلاب مدتی در مخزن مانده در این مدت تفکیک مواد جامد فاضلاب از مایع و همچنین تجزیه مواد آلی صورت می گیرد. همچنین این امکان را فراهم می آورد که پساب ایجاد شده به یک مخزن تصفیه ثانویه وارد شود.در یک دید کلی ، سپتیک تانک پلی اتیلن اولین مرحله از تصفیه فاضلاب به حساب می آید. هدف از استفاده مخزن سپتیک تانک فراهم کردنِ محیطی برای تجزیه ی ابتدایی و به روش بی هوازی برای فاضلاب ها می باشد .علاوه بر این موارد ، مخزن سپتیک اجازه ذخیره سازی هر دو جامد هضم شده و ناپایدار را می دهد تا زمانی که آنها از سیستم حذف شوند .

مطلب مرتبط : اصول طراحی سپتیک

فرایند های درون سپتیک

فرایندهای داخل سپتیک به صورت فیزیکی و شیمیایی می باشد.اصل فرایند فیزیکی است.مرحله اول تصفیه جدا شدن آشغال های بزرگ و ذرات درشت درون فاضلاب است که توسط یک آشغالگیر صورت میگیرد. مرحله دوم ذخیره و ماندن فاضلاب در بخش اول سپتیک تانک به جهت ته نشینی ذرات ریز قابل ته نشینی میباشد.مرحله سوم، در زمان ماندن فاضلاب، جداشدن ذرات چربی با شناور شدن روی سطح فاضلاب می باشد. فرایند فیزیکی اشاره شده مراحل یک و دو و سه است.نکته حائز اهمیت آن است که فاضلاب جامد در این روش حدود ۶۰ – ۸۰ درصد کاهش میابد.

طراحی سپتیک تانک
مخزن پلی اتیلن افقی

جامدات موجود در سپتیک تانک به دو دسته ی حل شده و حل نشده تقسیم میشوند :

جامدات حل شده مواد آلی هستن که درون فاضلاب باقی مانده و طی فرآیند های هوازی و کلرزنی از بین میروند. جامدات حل نشده ذرات درشت قابل ته نشینی و ذرات شناور روی سطح فاضلاب هستند. مایع بین این دو به عنوان مایع ذلال شناخته میشود. منطقه ذلال هنوز به طور کامل تصفیه نشده است. جامدات موجود در مایع ورودی به یکی از دو ناحیه لجن و یا بخش سطحی فاضلاب مهاجرت میکنند.

طراحی سپتیک تانک فاضلاب :

سپتیک تانک های شرکت کیش سپتیک بر اساس مخازن دوجداره پلی اتیلن این شرکت تولید میشوند.این مخازن به عنوان پایه و مخزن اصلی این سپتیک تانک ها در نظر گرفته میشوند. پروفیل دیواره بدنه این مخازن مطابق با استاندارد ATVA 127 طراحی و تولید می شود. سطح داخلی آن ها صاف و سیقلی و سطح خارجی به صورت دوجداره و مارپیچ است. با توجه به جنس این مخازن میتوانیم در هر کجایی از آن ها ورودی و خروجی رینگ و فلنچ وصل کنیم.

با توجه به دبی فاضلاب ورودی و میزان درصد تصفیه پساب خروجی فضای داخلی سپتیک را به واحد های مجزایی تقسیم میکنیم. در حالت معمول فضای داخلی سپتیک تانک به دو بخش تقسیم میشود ولی در ورودی هم تعداد این تقسیم بندی ها بیشتر است تا زمان ماند فاضلاب افزایش یابد. دریچه بازدید هایی برای هر بخش از سپتیک جهت بازدید و تخلیه لجن سپتیک تانک در نظر گرفته میشود. در بسیاری از موارد از اشغالگیر های پلی اتیلنی در ورودی سپتیک استفاده میشود تا آشغال ها و ذرات درشت موجود در فاضلاب را جدا کند.

نمای داخلی مخزن پلی اتیلن
پارت اولیه سپتیک تانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *