استاندارد های لوله کاروگیت 1

استاندارد لوله کاروگیت

تولید لوله های دوجداره کاروگیت نیازمند پیروی از یک سری روابط و اصول می‌باشد که شرکت کیش سپتیک با تولید استاندارد خود توانسته تا سطح کیفی بالایی از لوله ها را به دست مشتریان گرامی برساند ؛ ما در این مقاله نیز به بررسی استانداردهای لوله کاروگیت می‌پردازیم و قصد داریم تمام استانداردهای لوله کاروگیت را به طور کامل شرح .دهیم

در لوله های کاروگیت استانداردهای ویژه ای مد نظر قرار می گیرد .در واقع این کیفیت و استاندارد ها هستند که ضمانتِ کیفیت و دوام می باشند .تمامی کشورها از استانداردها و ضوابط مربوطه پیروی کرده و در صورتی که تولیداتشان منطبق با اعداد مندرج در استاندارد نباشد مجاز به عرضه ی لوله کاروگیت در بازار نمی باشند .

اولین و مهم ترین نکته این است که در لوله های دوجداره پلی اتیلن یا کاروگیت ، از شاخصه های جریان مخصوصی همانند MFI  یکسان و سایر استاندارد های جهانی پلی اتیلن به نام pipegrade برای ساخت و ارائه انواع لوله های PE 80  استفاده می گردد.

استاندارد لوله کاروگیت

استاندارد لوله کاروگیت , لوله های کاروگیت

برای بررسی استاندارد لوله کاروگیت ، ابتدا به بررسی استاندارد ISIRI7174 میپردازیم :

استاندارد ISIRI7174  یکی از مهم ترین استانداردهای تولید لوله های کاروگیت در نمونه های لایه های خارجی و داخلی می باشد .زیرا که پایین بودن سطح زبری داخلی لوله های کاروگیت و صیقلی بودن آن بسیار مهم است .از سوی دیگر جداره های خارجی لوله ها باید مطابق ضوابط موج دار و زبر باشند تا در استفاده زیر زمینی اصطحکاک مناسبی با خاک ایجاد کنند.

در لوله های دوجداره پلی اتیلن یا کاروگیت، به هیچ وجه نباید از مواد اولیه پر کننده معدنی استفاده نمود . همچنین برای موادی که رنگ مشکی ندارند الزاما باید از جداره داخلی چهار درصدی ضد اشعه فرابنفش استفاده کرد. طبق استاندارد DIN16961-2  مواد تشکیل دهنده لوله کاروگیت با هیچ ماده ای جز گرانول ، پودر و عناصر ذکر شده در دفترچه استاندارد نباید مخلوط گردد. از نظر فیزیکی و ظاهری مشخصات فنی و کیفیت لوله های دوجداره کاروگیت باید با استاندارد DIN16961-2 که مخصوص کنترل ابعاد و استحکام مقاومت حلقوی لوله می باشد به دقت بررسی شود.

مقاطع لوله های کاروگیت به شکل دایره می باشند و استحکام آن ها نقش بسیار مهمی در کیفیت ساخت و عرضه ی لوله دارد. استانداردهای لوله کاروگیت جهانی نظارت بر نحوه و فرآیند تولید لوله کاروگیت ، مقاومت مکانیکی بین ۱۶تا ۳۱.۵ کیلو نیوتن بر متر مربع را در این لوله ها تایید می کند. به ویژه در کشور ایران به علت مسائل اقلیمی ، خاک شناسی و جغرافیایی ، لوله کاروگیت الزاما باید ۳۱.۵ کیلو نیوتن بر متر مربع مقاومت مکانیکی را درون مشخصات فنی خود داشته باشد.

الزامات کیفی و استاندارد لوله کاروگیت :

لوله‌ های دوجداره کاروگیت از دو لایه خارجی و داخلی از نوع پلی اتیلن تشکیل شده‌اند باید از گونه پلی اتیلن با :

  • جریان MIF یکسان و گونه‌های مناسب Pipe Grade و از نوع مواد PE 80 یا PE 100 باشد.
  • مشخصات کیفی لوله‌های کاروگیت مربوط به کنترل ابعاد و مقاومت حلقوی طبق استاندارد DIN16961-2 و INSO 9116-3 می‌باشد.
  • سایر مشخصات آزمون‌های مربوط به لوله کاروگیت باید طبق استاندارد EN13476 انجام می‌شود.
  • اتصالات لوله‌های کاروگیت پلی اتیلن می‌بایستی طبق استاندارد‌هایDIN16961-2 | EN13476| ASTM-849 باشد.
  • داخل لوله‌های کاروگیت باید کاملا صاف و دارای پوشش باشد
  •  دارای ضخامت کافی برای استفاده از سیستم تحت فشار (حداکثر نیم بار ) را برخوردار باشد.
  • سطح داخلی لوله‌های کاروگیت دارای زبری پایین و بسیار صاف می‌باشد.
  • لوله‌ها بصورت کوپلر سرخود و با آب‌بندی کامل با استفاده از واشرهای آب بندی آلمانی تولید می‌شود.
  • مقاومت حلقوی لوله کاروگیت حداقل SN=31/5 KN/M2 باشد.
  • لوله کاروگیت از مواد اولیه‌ای تولید می‌شود که سطح داخلی و خارجی آن طبق استاندارد ISIRI 7174 باشد.
  • در داخل لوله کاروگیت پلی اتیلن باید از مواد غیر مشکی استفاده می‌شود .
  • باید دارای ۴ درصد مواد ANTI UV می‌باشد .
  • جهت تولید لایه‌های داخلی و خارجی لوله پلی اتیلن دوجداره کاروگیت استفاده از مواد معدنی مجاز نمی‌باشد.
  • برای تولید لوله کاروگیت نباید از هیچگونه مواد بازیافتی استفاده شود و کاملا از مواد نو تولید می‌شود.
لوله کاروگیت و استانداردهای آن

آزمونهای تولید و استانداردهای لوله کاروگیت به شرح زیر انجام می پذیرد ( بخش اول ) :

  1. دانسیته (براساس استاندارد ISIRI 7175-5) :  ویژگیهای فیزیکی مواد پلی اتیلن را می‌توان از روی چگالی آنها با تقریب خوبی پیش بینی کرد . به این منظور این آزمون به روش شناور سازی بر روی مواد اولیه و لوله کاروگیت تولید شده انجام می‌پذیرد.
  2. شاخص جریان مذاب ( بر اساس استاندارد۶۹۸۰ ISIRI) : آزمون شاخص جریان مذاب روشی جهت اندازه‌گیری نرخ جریان جرمی مذاب مواد گرما نرم ، تحت شرایط مشخص دما و با برحسب گرم بر ده دقیقه است .
  3. مقاومت حلقوی بلند مدت (براساس استاندارد DIN 16961) : استحکام حلقوی دراز مدت لوله کاروگیت پلی اتلین ، تعیین کننده عمر یک لوله در برابر فشارهای خارجی وارد برآن انجام می پذیرد.
  4. مقاومت حلقوی کوتاه مدت(براساس استاندارد ISO 9969) : آزمون مقاومت حلقوی کوتاه مدت روشی جهت اندازه‌گیری مقاومت حلقوی لوله‌ها می‌باشد.
  5. انعطاف پذیری حلقوی (براساس استاندارد EN 1446) : وقتی لوله تحت فشار قرار گیرد ، تحت یک تنش خاص ، تغییر شکل ایجاد شده کشسان می‌باشد و با کاهش تنش لوله به شکل اولیه خود باز می‌گردد. در این آزمون لوله تحت فشار قرار می‌گیرد تا به اندازه ۳۰% قطر آن خمیده گردد . پس از حذف نیرو لوله کاروگیت باید به حالت اولیه خود برگردد و هیچگونه تحرک و شکستگی دائمی در لوله مشاهده نگردد. در موارد فوق استانداردهای لوله کاروگیت به صورت کامل و تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و شرکت کیش سپتیک با سابقه ای طولانی در امر تولید لوله های دوجداره کاروگیت به طور کاملا حرفه ای و پایبند به موازین استانداردهای لوله کاروگیت را به صورت تمام و کمال رعایت میکند .
  6. اندازه گیری میزان دوده(براساس استاندارد ISIRI 7175-2) :  رنگ لوله بر روی پایداری دراز مدت لوله در برابر باد و آفتاب موثر است ، دوده که برای سیاه کردن لوله پلی اتیلن ( به صورت مستربچ ) به آن افزوده می‌شود، پایداری بسیار مناسبی در برابر پرتو فرابنفش ایجاد می‌کند توسط این آزمون میزان دوده مواد اولیه و لوله کاروگیت تولید شده کنترل می‌گردد.
  7. پراکنش دوده (براساس استانداردISIRI 7175-6) : پراکنش دقیق و خوب دوده در پلی اتیلن برای دستیابی به ویژگیهای کارکردی مورد نظر، مورد اهمیت می‌باشد ضمن اینکه پراکنش مناسب دوده در صافی سطح لوله بسیار موثر می‌باشد.دراین آزمون چگونگی پراکنش و توزیع دوده بررسی می‌گردد.
  8. بازگشت حرارتی (براساس استاندارد ISIRI 7175-3) : طی این روش طول مشخصی از لوله در دمای ۱۱۰ سی سی حرارت داده می‌شود .
  9. کنترل ابعادی ( براساس استاندارد  DIN 16961- ISIRI 9116 ) : توسط این کنترل قطر داخل ، ضخامت جداره داخلی و ارتفاع پروفیلهای تولیدی مورد بررسی قرار می‌گیرند.
  10. کشش خط جوش (براساس استاندارد EN 1979) : توسط این آزمون با استفاده از دستگاه کشش استحکام کششی خط جوش لوله‌های اسپیرال اندازه‌گیری می‌شود .
  11. آب بندی : فشار آبی به اندازه ی ۰.۵ بار در مدت زمان یک دقیقه بر لوله وارد میشود . ( عدم نشست لوله )
استاندارد لوله پلی اتیلن

آزمون‌هایی که بر روی مواد اولیه لوله کاروگیت پلی اتیلن انجام می‌گیرد :

۱.    آزمون شاخص جریان مذاب (MFI)

۲.    آزمون چگالی (دانسیته)

۳.    آزمون پایداری حرارتی (OIT)

۴.    آزمون تست رطوبت

۵.    آزمون پراکنش دوده

آزمونهای لوله کاروگیت جهت تائیدیه کیفیت و استانداردهای لوله کاروگیت :

  1. تست ضربه لوله کاروگیت
  2. بررسی و مناسب بودن کیفیت ظاهری لوله کاروگیت
  3. نشانه گذاری و مارکینگ لوله کاروگیت
  4. حداقل ضخامت لایه بیرونی لوله دوجداره کاروگیت
  5. حداقل ضخامت لایه داخلی لوله دوجداره کاروگیت
  6. نرخ جریان مذاب لوله کاروگیت
  7. دانسیته لوله کاروگیت
  8. پایداری حرارتی لوله کاروگیت
  9. مقدار دوده
  10. پراکنش دوده
  11. آزمون آون مواد اولیه لوله کاروگیت
  12. مقاومت حلقوی اسمی لوله دوجداره کاروگیت
  13. مقاومت حلقوی بلند مدت لوله دوجداره کاروگیت
  14. انعطاف پذیری لوله کاروگیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *