شماتیک سپتیک تانک

مکانیزم عملکرد سپتیک تانک

مکانیزم عملکرد سپتیک از مهمترین پارامترهایی میباشد که پیش و پس از خرید سپتیک باید دانست. هدف استفاده از مخزن سپتیک فراهم کردن محیطی برای تصفیه اولیه فاضلاب ها در محل از طریق تجزیه بی هوازی آن هاست. علاوه بر این، مخزن اجازه ذخیره سازی هر دو جامد هضم شده و ناپایدار را میدهد تا زمانی که آنها از سیستم حذف شوند.

تعریف و توصیف

مخزن سپتیک به هر محفظه سرپوشیده گفته میشود که برای دریافت فاضلاب خروجی ساختمان ها و یا یک مخزن پیش ساخته، آماده شده است با ذخیره فاضلاب ها در خود منجربه جدایی مواد جامد فاضلاب از مایع و همچنین تجزیه مواد آلی میشود این امکان را فراهم می آورد که پساب ایجاد شده به یک مخزن تصفیه ثانویه و یا سیستم توزیع خاکی وارد شود.

مخزن فاضلاب شامل مخازن نگهداری و تصفیه فاضلاب میشود اما تنها به مخزن سپتیک و مخزن هوازی، مخزن پمپ و مخزن نگهداری محدود نمیشود. مخزن سپتیک تانک حداقل از دو بخش نا مساوی تشکیل شده است. در بخش اول این مخزن مواد و ذرات درشت ته نشین شده و در کف مخزن انباشته می شوند. چربی و روغن های شناور نیز بر روی سطح تجمع می یابند.

لجن انباشته شده در کف سپتیک تانک به کمک باکتریهای بی هوازی بخشی از مواد آلاینده را تجزیه کرده و فاضلاب را تصفیه می نماید. ارتباط بین بخش اول و دوم به گونه ای است که امکان عبور مواد ته نشین شده و چربی های شناور شده از بخش اول به بخش دوم وجود ندارد. پساب زلال شده به بخش دوم منتقل می گردد. در نهایت پساب از طریق یک لوله خروجی از سپتیک تانک خارج می گردد.

فرآیند فیزیکی

فرآیند های فیزیکی که در زمان ورود فاضلاب ها به سپتیک آغاز میشود شامل ته نشین شدن جامدات موجود در فاضلاب در محل کف مخزن و شناور شدن چربیها و مواد جامد سبکتر در سطح مایع میباشد. مقدار جامدات موجود در فاضلاب از این طریق حدود ۶۰-۸۰ درصد کاهش مییابد. جامدات حل شده به عنوان لجن و جامدات قرار گرفته در سطح مایع به عنوان تفاله و یا کف و مایع بین این دو به عنوان مایع زلال شناخته میشود اگرچه مایع در منطقه زلال هنوز به طور کامل تصفیه نشده است اما جامدات موجود در مایع ورودی به یکی از دو ناحیه لجن و یا بخش تفاله انتقال میابند.

فرآیند بیولوژیکی و شیمیایی

جامدات موجود در مخزن شامل جامدات بیولوژیکی قابل تجزیه و غیر بیولوژیکی هستند. اگرچه بسیاری از جامدات تجزیه می شوند اما بخشی از آن ها در داخل مخزن جمع میشوند. فرآیند های بی هوازی و بیولوژیکی در محیط بی اکسیژن مخزن هضم جزئی هریک از جامدات موجود در مخزن را فراهم می آورد. این فرآیندها آهسته، ناقص و با ایجاد بو همراه هستند.

گازها (سولفید هیدروژن، متان، دی اکسید کربن) از تجزیه بی هوازی در مخزن حاصل میشود و ممکن است خطرات ایمنی را برای کارکنانی که تجهیزات مورد نیاز را همراه ندارند ایجاد کند. گازها در لجن ها به شکل حباب انباشته می شوند که در صورت افزایش آنها ممکن است مجددا محلول های جامد را دفع کند. این باعث می شود کل غلظت جامدات معلق (TSS) در ناحیه روشن افزایش یابد و در نهایت مواد جامد معلق را به اجزای سیستم  لجن پایین دست موجود در کف مخزن انتقال دهد. این سناریو اغلب زمانی اتفاق می افتد که تجزیه فعال در دمای گرم رخ دهد.

عوامل موثر بر مکانیزم عملکرد سپتیک

عوامل تجزیه بی هوازی که در مخازن سپتیک رخ میدهد تحت تاثیر دما و موادی که باعث آسیب به موجودات ارگانیک موجود در آب میشود قرار دارند. دماهای بالاتر سبب افزایش فعالیت های بیولوژیکی داخل مخزن می شود و این باعث افزایش سرعت تجزیه می شود. همچنین دماهای بالاتر می تواند چربی های موجود در آب را به صورت مایع تبدیل کند.

برخی از عواملی که بر مکانیزم عملکرد سپتیک تاثیر میگذارد عبارتند از:

  • غلظت پساب ورودی
  • PH
  • استفاده از لوله ی تخلیه برای پاکسازی و جلوگیری از ورود موادی که PH   و فعالیت بیولوژیکی را تحت تاثیر قرار میدهد.
  • ورود جریانات با شدت متغیر که میتواند مانع از فرآیند جدایش شود.
  • جلوگیری از ورود زیاد چربی ها
  • جلوگیری از ورود مواد آنتی باکتریال و مواد مورد استفاده در شیمی درمانی به مدت زیاد به داخل سپتیک تانک.
  • عدم نگهداری کافی مواد انباشته شده در مخزن و کاهش حجم موثر مخزن

مکانیزم عملکرد سپتیک و طراحی بدنه سپتیک

طبق MN Rules 7080.1920 مخازن سپتیک باید:

  1. سپتیک در زمان طراحی نباید عمق مایع کمتر از ۳۰ اینچ داشته باشد همچنین نباید عمق مایع آن از ۸۴ اینچ بیشتر شود
  2. فاصله بین ورودی و خروجی سپتیک نباید کمتر از ۶ فوت باشد در صورت سری بودن چند مخزن سپتیک نیز نباید فاصله ورودی اول تا خروجی آخر کمتر از ۶ فوت شود.
  3. اگر شرایط محیط استفاده سپتیک اجازه قرارگیری ورودی و خروجی روی یک محور را نداد میتوان خروجی و یا ورودی را روی دیواره مخزن در نظر گرفت
  4. ورودی باید حداقل ۲ اینچ بالاتر از خروجی قرار گیرد.
  5. فاصله سطح مایع داخل مخزن سپتیک با سطح بالایی ورودی و خروجی باید حداقل ۶ اینچ فاصله داشته باشد
  6. فاصله ی بالاترین نقطه ورودی و خروجی تا سطح زیرین بالای مخزن نباید از ۱ اینچ کمتر شود.

دتایل اجرایی سپتیک تانک :

برای تصفیه مقدماتی فاضلاب ، متعادل سازی در مقدار و کیفیت فاضلاب و جمع آوری فاضلاب از نقاط مختلف و پمپاژ آن استفاده میشود.

مشخصات کیفی لجن حاصل از سپتیک تانک

مکانیزم عملکرد سپتیک

ایمهاف تانک چیست ؟

ایمهاف تانک یا مخزن Imhoff محفظه ای مناسب برای پذیرش و پردازش فاضلاب است که به آن چاه سپتیک نیز می گویند. برای پاکسازی فاضلاب با ته نشینی و رسوبگذاری ساده ، همراه با هضم بی هوازی لجن استخراج شده استفاده می شود.

طراحی ایمهاف تانک

شامل یک محفظه بالایی است که رسوب در آن جمع شده و مواد جامد جمع شده توسط شیبی رو به پایین به سمت پایین می ریزند.  لجن به ورودی داخل یک محفظه پایین تر می رسند.که در آن لجن جمع و هضم می شود. این دو اتاق در غیر این صورت به یکدیگر متصل نیستند ، فاضلاب فقط از طریق محفظه رسوب فوقانی جریان دارد . در اتاق تجزیه پایین جریان فاضلاب وجود ندارد. محفظه پایینی به منافذ و لوله های بیوگاز جداگانه برای حذف لجن هضم شده نیاز دارد.

چاه سپتیک چیست

مخزن Imhoff یا چاه سپتیک در حقیقت یک مخزن سپتیک دو طبقه است و سادگی سپتیک را حفظ می کند. اندازه چاه سپتیک به میزان ورود فاضلاب و دبی فاضلاب بستگی دارد و متناسب با این اطلاعات طراحی و تولید می شود. بسیاری از آلاینده های  آن ، که عمدتاً ناشی از مخلوط شدن فاضلاب تازه و لجن سپتیک در همان محفظه است را از بین میبرد.

مخازن Imhoff در تصفیه فاضلاب به عنوان چاه سپتیک با روش رسوب گیری فاضلاب را تصفیه میکنند. با استفاده از روش های مکانیکی برای جمع آوری مداوم لجن ، که مخازن تجزیه جداگانه گفته میشود مورد استفاده قرار میگیرد. این آرایش هر دو نتیجه رسوب بهبود یافته و کنترل بهتر دما در فرآیند تجزیه را فراهم میکند که منجر به تجزیه سریعتر و کامل لجن میشود.

سپتیک دفنی

تفاوت مکانیزم عملکرد سپتیک تانک و ایمهاف تانک

 مخازن ایمهاف نسبت به سپتیک دارای مخزن جدا شدن لجن از پساب است.که امکان ته نشینی و هضم کامل آن را فراهم می کند.  این سیستم ها در صورت عملکرد صحیح قادر به حذف ۳۰ تا ۶۰ درصد ماده معلق و ۲۵ تا ۴۰ درصد ماده BOD هستند. مخزن ایمهوف در مقایسه با مخازن سپتیک تانک امکان جداسازی لجن منظم تری دارند . مشکلاتی که بوهای ناشی از تجزیه ضعیف لجن به وجود می آید در ایمهاف تانک راحت تر حذف میشود. البته سپتیک تانک ها نیز دارای خروجی ونت برای خارج شدن این گازها و بو ها هستند.

اجزای ایمهاف تانک

از یک قسمت فوقانی معروف به اتاق رسوبگذاری و یک قسمت پایین تر تحت عنوان اتاق تجزیه تشکیل شده است.  مخازن Imhoff بسیار عمیق بوده و هزینه های ساخت آن نیز زیاد است. در صورتی که هزینه های ساخت سپتیک تانک کمتر است. ته نشینی مواد جامد در یک محفظه فوقانی و تجزیه مواد جامد در محفظه پایین اتفاق می افتد ولی در سپتیک هر دو در یک مخزن صورت میگیرد.

دو محفظه ایمهاف توسط یک پارتیشن شیب دار از هم جدا شده که حاوی شکافهای باریکی است که مواد جامد از طریق آن به محفظه تحتانی منتقل میشوند. دو محفظه یا مخزن سپتیک توسط عدسی هایی از هم جدا میشوند که شیب ندارند و پساب توسط لوله T شکی به محفظه بعدی منتقل می شود.

طراحی ایمهاف به گونه ای است که از ورود گاز و پساب به محفظه رسوب جلوگیری می شود. ایمهاف تانک حل مشکل زود پر شدن چاه فاضلاب را بر طرف میکند شکافهای باریکی که اجازه ورود ذرات گاز و لجن به محفظه رسوب را نمی دهد ولی در سپتیک شکافی روی عدسی ها وجود ندارد. گاز تولیدی در سپتیک توسط خروجی ونت تخلیه میشود و همچنین روغن ها روی سطح پساب جمع میشوند و توسط خروجی از آن جدا میشوند.

ایمهاف تانک پلی اتیلن

این مخازن در واقع چاه سپتیک تانک هستند و به صورت قیفی از جنس مخزن پلی اتیلن دوجداره طراحی و تولید می شوند. شرکت کیش سپتیک با همکاری شرکت صنایع لوله های آبرسانی قزوین پیشرو در طراحی انواع ایمهاف تانک پلی اتیلن دوجداره می باشد. طراحی چاه سپتیک به صورت ایمهاف تانک با مخزن قیفی با مواد پلی اتیلن تخصص این مجموعه است. نقشه چاه سپتیک و نحوه اجرای چاه سپتیک نیاز به شبیه سازی های نرم افزاری می باشد.

این مخازن مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی موجود در فاضلاب دارند این مخازن قیفی از مقاومت مکانیکی بالایی برخوردار هستند. قیمت ایمهاف تانک (قیمت مخزن پلی اتیلن قیفی )به جنس آن بستگی دارد ایمهاف تانک پلی اتیلن دوجداره نسبت به مزایا و مشخصاتی که دارد بسیار مناسب است. ایمهاف تانک مانند سپتیک تانک پلی اتیلن در حجم های مختلف طراحی و تولید میشود. باتماس با کارشناسان ما از قیمت سپتیک تانک مطلع شوید .

۰۹۱۰۸۳۷۰۰۱۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *